Comunicare sau Manipulare? O privire critică asupra comunicatelor Poliției Române
Comunicarea este o artă, iar această artă se manifestă în moduri diferite în funcție de context, de mesajul transmis și de destinatar. Este o diferență semnificativă între tonul sobru al unui comunicat oficial al unei instituții publice și stilul familiar, critic sau subiectiv al unui mesaj sindical sau politic. În trecut, când „generali” ai comunicării publice nu existau, am învățat valoarea stilului laconic al telegramei. Însă, în prezent, pare că această artă a comunicării s-a pierdut într-o mare de mesaje confuze și adesea nepotrivite. Această problemă este subliniată de Vitalie Josanu de la Sindicatul Diamantul, care critică stilul de comunicare al Poliției Române.
Ascensiunea fulminantă a unui „bebe-chestor”
Un exemplu concret este ascensiunea rapidă a primului chestor purtător de cuvânt al Poliției Române, un tânăr care a ajuns la o poziție înaltă într-un timp record, încălcând orice tradiție, prevedere legală sau regulă de bun simț. Această ascensiune atât de precipitată nu a lăsat loc pentru coacere și maturizare, iar rezultatul este comparabil cu roșiile turcești cumpărate iarna: au culoare, dar nu au gust.
Comunicare infantilă și degradarea mesajului public
Vitalie Josanu de la Sindicatul Diamantul subliniază de multe ori degradarea mesajului public asigurat de Poliția Română. Adesea, postările de pe paginile oficiale ale Poliției Române par a fi scrise într-un limbaj infantil, cu diminutive și sensibilități copilărești, departe de seriozitatea și sobrietatea pe care le-ar cere contextul.
Atacuri personale în locul transparenței
Este preocupantă lipsa de cavalerism a parveniților, care se folosesc de paginile oficiale pentru a-și vărsa inteligența emoțională. Atacurile personale și vendetele nu au loc într-un comunicat oficial al unei instituții publice. Un individ care ajunge pe o poziție înaltă prin salturi neobișnuite dezvoltă orgolii și nevoia de a umili subalternii pentru a-și compensa propriile insuficiențe. În încercarea de a fi perceput ca un zeu, devine doar un bufon.
Manipularea și dezinformarea publicului
Un alt aspect preocupant este manipularea și dezinformarea publicului prin interpretarea eronată a legilor. De exemplu, în comunicatul IGPR se afirmă fals că polițistul ar avea dreptul de a solicita conducătorului auto să se supună testării antidrog doar în anumite condiții specificate în OUG 195/2002, art.38 alin. 2 lit a) și b). Aceasta este o interpretare eronată a legii, care poate duce la manipulare și dezinformare.
Concluzie
Este esențial ca instituțiile publice să comunice într-un mod transparent, corect și adecvat. Comunicarea nu trebuie să fie un instrument de manipulare sau de umilire, ci un mijloc de a informa publicul într-un mod corect și echitabil. În acest sens, este necesară o schimbare în modul în care Poliția Română comunică cu publicul.
Sursa: IncisivdePrahova.ro