Haosul electoral: Un referendum în mijlocul prezidențialelor?
Președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), Toni Greblă, a ridicat semne de întrebare cu privire la posibilitatea desfășurării unui referendum local în București, simultan cu primul tur al alegerilor prezidențiale, pe 24 noiembrie. Greblă a subliniat existența unor „dificultăți organizatorice și juridice” în acest sens, care pot provoca confuzie și complicații în procesul electoral.
Legea și practica: Două entități separate?
Greblă a explicat că Legea 3/2000, invocată de Consiliul General al Municipiului București pentru organizarea referendumului, nu permite desfășurarea acestuia în aceeași zi și cu aceeași infrastructură electorală ca alegerile prezidențiale. În ciuda acestei imposibilități juridice, a fost modificată legea în Parlament pentru a permite organizarea unui referendum local concomitent cu alegerile prezidențiale. Cu toate acestea, această lege nu a intrat încă în vigoare, ceea ce ridică întrebări legate de legalitatea și viabilitatea acestui proces.
Problemele persistă: Ce urmează?
Greblă a adăugat că, în plus, primarul general a solicitat Tribunalului Municipiului București desemnarea unui președinte pentru Biroul electoral al municipiului București, care să coordoneze și să centralizeze rezultatul alegerilor la referendum, deși legea pentru alegerea președintelui României nu prevede organizarea unui astfel de birou. Aceasta ridică noi probleme de legalitate și eficiență în cadrul procesului electoral.
Un referendum în plus: Beneficiu sau povară?
Greblă a atras atenția că organizarea referendumurilor locale odată cu al doilea tur al prezidențialelor ar putea deveni o tendință, având în vedere că toate cheltuielile pentru organizarea acestora vor fi suportate de Guvernul României. Cu toate acestea, această tendință ar putea duce la o creștere a complexității și costurilor procesului electoral, fără a aduce beneficii clare pentru cetățeni sau pentru procesul democratic în sine.
Reguli clare sau haos electoral?
Greblă a subliniat necesitatea de a avea reguli clare și cunoscute cu mult timp înainte pentru organizarea alegerilor și a referendumurilor. Fără acestea, procesul electoral poate deveni haotic și confuz, ceea ce ar putea afecta încrederea cetățenilor în acesta și ar putea submina legitimitatea rezultatelor.