„`
Expoziţia dedicată lui Dali
Expoziţia dedicată lui Dali introduce privitorul într-o distopie a convenţiilor normalului, unde imagini bizare, desprinse din cele mai ascunse subterane ale subconştientului, se materializează într-un joc suprarealist ce evidenţiază experimentele lui Dalí cu diverse forme de artă: de la pictură, sculptură, literatură, cinematografie la artă decorativă şi publicitate. Indisolubil legată de arta sa, viaţa tumultuoasă a emblematicului Salvador Dalí este prezentată publicului într-o călătorie fascinantă prin creaţia marelui artist, cunoscut atât pentru caracterul său excentric, dorinţa de a provoca, dar şi pentru talentul său extraordinar.
Sculpturi precum „Unicornul”, „Femeie cu cap de trandafiri”, „Venus spaţială”, „Femeia timpului”, „Venus girafă”, „Venus cu sertare” sunt o „odă” adusă feminităţii şi senzualităţii şi transpun într-o simbolistică bogată relaţia lui Dalí cu Gala, cea care i-a devenit soţie şi agent. Vizitatorul este iniţiat, astfel, atât în detalii personale legate de viaţa de cuplu a celor doi, dar şi de modul în care a devenit Gala muza lui, până la punctul în care se poate afirma că nu ar fexistat artistul Salvador Dalí, aşa cum îl percepem astăzi, fără influenţa esenţială a acesteia.
Nu lipsesc din expoziţia de la ARCUB celebrele ceasuri moi, topite, care l-au propulsat pe Dalí în lumina reflectoarelor şi l-au înscris pentru totdeauna în imaginarul colectiv. Dansul timpului II, sculptură de mari dimensiuni din bronz, şi Dansul timpului III, sculptură-bijuterie din aur şi incrustată cu diamante şi rubine, sunt rezultatul experimentelor daliniene cu alte forme de expresie. Astfel, aceste obiecte de artă sunt o altă dovadă a influenţei teoriilor freudiene asupra universului creativ al lui Dalí, care considera că „materia nu poate fi spiritualizată decât dacă o torni în aur”.
Cunoscut pentru „aviditatea” cu care s-a implicat în diverse proiecte comerciale, Salvador Dalí şi-a câştigat anagrama „Avida dollars”, dată chiar de André Breton, fondator şi teoretician al curentului suprarealist. Publicul poate admira la ARCUB – Hanul Gabroveni interpretările lui Dalí ale acestei titulaturi, care nu numai că şi-a asumat-o, dar a şi decis să o folosească în scopul promovării proprii, concretizată în pandantivele Avida Dollars, obiecte-bijuterii din aur.
De altfel, una dintre lucrările inedite care ilustrează relaţia lui Salvador Dalí cu lumea contemporană şi cu industria modernă, expusă la ARCUB, este sculptura „Sclavul lui Michelin”. Înfăţişând o reproducere a unei statuete clasice de Michelangelo, la care Dalí a adăugat două cauciucuri Michelin, sculptura provoacă publicul la introspecţie şi este un alt exemplu al abilităţii celebrului artist de a provoca şi inspira prin creaţiile sale.
Controversat şi adulat, exclus din grupul suprarealiştilor pentru ideile sale profasciste, dar fiind, în acelaşi timp, unul dintre cei mai reprezentativi artişti ai acestui curent, Salvador Dalí şi-a extins imaginarul şi simbolistica în varii domenii creative. Dalí nu s-a limitat doar la pictură şi sculptură, ci a explorat şi universul modei cu aceeaşi pasiune. Relaţia sa cu moda a fost complexă şi profund influenţată de estetica şi viziunea sa unică asupra lumii. Printre colaborările sale notabile se numără cele cu designerii Elsa Schiaparelli, Coco Chanel, modelul Amanda Lear. Sculptura din bronz Omagiu adus modei din cadrul expoziţiei „Universul lui Salvador Dalí” este o altă dovadă a fascinaţiei lui Dalí pentru lumea modei.
Printre exponatele din expoziţie se remarcă, totodată, şi o proiecţie bizară, replică a scenografiei create de Dalí pentru secvenţa visului din filmul clasic „Spellbound”, regizat de Alfred Hitchcock în 1945. Relaţia lui Salvador Dalí cu cinematografia poate fi descrisă ca una profund interconectată şi influentă, în care artistul a adus contribuţii semnificative la evoluţia esteticii şi imaginii filmului, iar cinematografia l-a inspirat şi i-a oferit o platformă pentru expresia viziunii sale suprarealiste. De la colaborarea cu Luis Buñuel, pentru peliculele „Câinele andaluz” (1929) şi „Vârsta de aur” (1930), la imaginile bizare create pentru pelicula maestrului suspansului Alfred Hitchcock, Dalí şi-a lăsat amprenta inconfundabilă şi în acest domeniu în cel mai pur stil suprarealist.
Totodată, secţiunea dedicată cărţilor ilustrate din cadrul expoziţiei expune varietatea de tehnici tipografice utilizate de Dalí, precum şi interpretarea sa suprarealistă a canonului occidental. De la religie şi mitologie, lucrările lui William Shakespeare, fantasme ale viitorului şi chiar perspectiva unică asupra operelor controversate ale Marchizului de Sade, lucrările expuse la ARCUB – Hanul Gabroveni introduc vizitatorii într-o distorsiune a formelor, oferind o viziune tulburătoare şi profundă asupra condiţiei umane.
Nu în ultimul rând, preocupat de funcţionalitatea artei în lumea modernă, dar şi dornic de a-şi face simţită „prezenţa”, Dalí s-a implicat şi în designul de mobilier. Lampa Muletas, o interpretare unică şi ingenioasă a lui Dalí a obiectelor de uz cotidian, precum şi faimoasa canapea Buzele lui Mae West, expuse la ARCUB, sunt alte exemple ale originalităţii lui Dalí, care a reuşit să transforme obiecte banale în opere de artă.
Expoziţia „Universul lui Salvador Dalí” de la ARCUB – Hanul Gabroveni oferă privitorului o altfel de perspectivă asupra artei lui Salvador Dalí şi dezvăluie detalii inedite din viaţa celebrului artist spaniol, definitoriu pentru tot ceea ce înseamnă suprarealism. Biletele pentru expoziţia „Universul lui Salvador Dalí” de la ARCUB pot fi achiziţionate, la preţuri variabile în funcţie de categorie, de pe arcub.ro, universuldalí.ro, Entertix.ro şi de la casa de bilete ARCUB (Strada Gabroveni nr. 50-53). Accesul în spaţiul expoziţional se face din Str. Gabroveni nr. 50-53.
Sursa: www.corectnews.com
„`